יעץ רוחני מתנדב של סיינטולוגיה אומר: "זה לא נגמר בהאיטי".

עם רק ששה-עשר ימים שנותרו עד שהיא ובעלה יצאו לגימלאות, דונה קוּפר, אמא לשמונה, סבתא ובקרוב גם תהיה סבתא-רבּה מפאהרומפ שבנוואדה, לא מתכננת איך היא תבלה את זמנה הפנוי שהרוויחה בכבוד. במקום זה, היא לומדת ביסודיות איך להימנע מחולירע ויתושים הנושאים מחלות טרופיות מכיוון שהיא מתכוננת לחזור להאיטי כדי להמשיך בעבודתה כיועצת רוחנית מתנדבת בצוות להקלה מאסון בפורט-או-פרינס.

"ברגע שבעלי שמע על רעידת האדמה הוא הסתכל עליי ואמר 'אני יודע, את חייבת ללכת'" מספרת קופר. היא סיינטולוגית משנת 1997 וחברה בצוות להקלה מאסון של יועצים רוחניים מתנדבים של סיינטולוגיה שהיתה פעילה כשההוריקן קתרינה פגע בניו אורלינס. היא מייד יצרה קשר עם ארגון הסיינטולוגיה של לאס-וגאס והקו החם של יועצים רוחניים מתנדבים כדי לארגן את הנסיעה שלה לפורט-או-פרינס.

קופר יצאה מלוס-אנג'לס עם טיסת צ'רטר בחסות ארגון הסיינטולוגיה ב-21 בינואר, הטיסה השנייה מתוך שש טיסות כאלה שהביאו יותר מ-400 רופאים, אחיות וטכנאי חירום רפואיים להאיטי ויותר מ-200 יועצים רוחניים מתנדבים כדי לתמוך בהם בזמן עבודתם.

רוב יועצים רוחניים מתנדבים עבדו בשניים מבתי החולים של פורט-או-פרינס או במרפאות שהוקמו בערי אוהלים בתוך ומסביב לעיר. אבל קופר רצתה לעשות את מה שהיא עשתה כשהיתה בניו-אורלינס – לדאוג לאנשים שדואגים לקורבנות האסון.אז דונה בישלה וכיבסה בגדים עבור הרופאים, אחיות והיועצים הרוחניים המתנדבים.

"הרופאים היו נהדרים" היא אמרה. "הם ישנו על האדמה בשקי שינה בדיוק כמו כל השאר, הם לא ביקשו טובות מיוחדות. הם לעולם לא התלוננו על שום דבר".

"לא היה לנו מטבח – רק כמה כיריים בעלי שני מבערים", היא אמרה. "יום אחד לקחתי שני שקי אורז גדולים, 33 קופסאות שימורים של מרק, 4 קופסאות שימורים של אפונה ובישלתי את הכל יחד. זה היה קשה להאמין, אבל כולם אהבו את זה. היה מאוד קל להשביע את רצונם של האנשים. עשיתי כביסה לרופאים ולאחיות פשוט בגלל שלא היה להם מספיק זמן כדי לכבס לעצמם את הבגדים".

"בין המחנה שלנו והאיזור של האו"ם בשדה התעופה היו ערימות ענקיות של אוכל שנתרם. אנחנו העמסנו את זה על משאית גדולה כדי להביא את זה לארבעה בתי יתומים מקומיים. בזמן העברת האוכל באחד מן הימים, זה ממש היכה בי שהנה הילדים האלה שאין להם אף אחד – אין בית, אין משפחה – הם רק רצו לקבל חיבוק. כולנו עברנו קשיים בחיינו, חלקנו יותר וחלקנו פחות, אבל רוב האנשים אף פעם לא חוו דבר כזה. תושבי האיטי הם אנשים מדהימים. הם בעלי יכולת התאוששות מדהימה, כל-כך חזקים".

קופר מתכננת לחזור להאיטי באמצע אפריל, אחרי שהיא ובעלה יצאו לגימלאות באופן רשמי מהעיסוק בחקלאות. בנם הבכור, אשתו ובני משפחתם יחליפו אותם, מה שיאפשר לקופר להיעדר לזמן ארוך לפי הצורך. "בעלי הוא האדם הנפלא ביותר עלי אדמות והוא מבין שאני צריכה לחזור לשם", היא אמרה.

קופר הסבירה למה היא חוזרת להאיטי בזמן שהיא יכלה להינות מהמרגוע שבפרישה אחרי שהיא ניהלה חווה וגידלה משפחה גדולה. "הרבה מתנדבים היו צריכים לחזור הביתה, אבל זה לא נגמר. אני יכולה לחזור ואני רוצה בכל מאודי לחזור".

הפעם, בתה בת ה-17 של קופר תבוא איתה להאיטי. "היא רצתה לבוא איתי בינואר אבל אני הכרחתי אותה להישאר בבית-הספר. עכשיו, אחרי שהיא ראתה את התמונות שלי וקראה את היומן שניהלתי, אני לא יכולה לעצור אותה מלבוא". הנערה תעבוד לצד אמה, תעזור בשלב הבא בהצלה מאסון.

חיל היועצים הרוחניים המתנדבים של סיינטולוגיה הוא תוכנית מקיפה של ארגון הסיינטולוגיה שמספק שירות לקהילה, הצלה מאסון ומענה בשעת חירום. התוכנית, שנוצרה לפני יותר מ-30 שנה על-ידי מייסד הסיינטולוגיה ל. רון האברד התרחבה ליותר מ-203,000 יועצים רוחניים מתנדבים ברחבי העולם שסיפקו שירות ב-185 אתרי אסון.